måndag 7 augusti 2023

Vecka 32 Hälsa

🌞💧🌞💧🌞💧🌞

2B SLUSS: Klicka här!

2B KVÄLL: Klicka här!

 

2B EM

Hej 2B-elever!

Jag hoppas att ni hade en bra helg! Min semester var jättefin.

Nu är det vecka 32 och du börjar studera kursen Hälsa i Novo. 
Du studerar hjälpverb och infinitiv. Du lär dig possessiva pronomen. Du övar nya ord, läser och lyssnar på olika texter.

När går solen upp och ned idag? Titta här: Solens upp- och nedgång


Lycka till med dina studier!

Hälsningar

Kristine


👉 Digitalt lexikon: Lexin


💁 NOVO - Studieguide Hälsa

Kroppen 

Kropp och hälsa (Övningsprov)

En hand, två händer

Min, mitt, mina 

Testa dig själv: Min, mitt, mina (Övningsprov)

__________________________


MÅNDAG 7/8

Häfte sidan 1 - Konversation

☆ Arbetshäfte sidan 3-5 – Text och uppgifter David är sjukLyssna här!

NOVO – Studieguide HälsaKroppen 

☆ Arbetshäfte sidan 6-9 – Kroppen – lär dig nya ord.

👀 Titta på filmen KroppenKlicka här!

 

 Veckans skrivuppgift sidan 32. Träna hela veckan!

Vad gör du för att må bra?

Skriv ett brev till en kompis. Berätta vad du gör för att må bra. (Du gör säkert flera olika saker).

- Vad gör du för att må bra?

- När gör du det?

- Hur länge gör du det?

 ______________________________

 

TISDAG 8/8

NOVO – Studieguide HälsaKroppen 

NOVO – Studieguide HälsaKropp och hälsa (Övningsprov)

☆ Arbetshäfte sidan 6-9 – Kroppen – lär dig nya ord.

👀 Titta på filmen KroppenKlicka här!

😀 Extra! Spel om kroppen 1: Spela här!

😀 Extra! Spel om kroppen 2: Spela här!

☆ Arbetshäfte sidan 14 – Text och uppgift Sov gottLyssna här!

☆ Arbetshäfte sidan 10-13 – Träna hjälpverb och infinitiv.

👀 Film – Hjälpverb + infinitiv: Titta här!

_______________________________

 

ONSDAG 9/8

👂 Hörförståelse – arbetshäfte sidan 15:

- Uppgift AB: Klicka här!

- Uppgift CD: Klicka här!

☆ Arbetshäfte sidan 16: Prata med klasskompisar!

👀 Titta på filmen Fredrik är sjukKlicka här!

☆ Arbetshäfte sidan 17 – Läs texten Fredrik är sjuk.

- Arbeta med uppgifterna på sidan 18-21

_______________________________


TORSDAG 10/8

☆ Extra! Arbetshäfte sidan 22 – Läs texten om Eva. Svara på frågorna.

NOVO – Studieguide HälsaMin, mitt, mina 

NOVO – Studieguide HälsaTesta dig själv: Min, mitt, mina (Övningsprov)

☆ Arbetshäfte sidan 23-26 – Min, mitt, mina: Arbeta med övningarna.

👀 Possessiva pronomen - film: Klicka här!

Träna skriva: Vad gör du för att må bra?

________________________________

 

FREDAG 11/8

Konversation: Vad gör du för att må bra?

☆ Arbetshäfte sidan 32 – Träna skriva: Vad gör du för att må bra?

🎵 Musik sidan 31 – Huvud, axlar, knä och tåKlicka här!

☆ Arbetshäfte sidan 27 – Hitta felen i brevet.

☆ Arbetshäfte sidan 28-30 – Testa dig själv.


---------------------------------

🌼🌻🌼🌼🌻🌼


GRAMMATIK - FILMER

👀 Substantiv - plural obestämd form - film: Klicka här!

👀 Substantiv plural obestämd och bestämd form – film 1: Klicka här!

👀 Substantiv plural obestämd och bestämd form – film 2: Klicka här!

👀 Film hur man böjer substantiv i Lexin. Klicka här!   Lexin: Klicka här!

👀 Possessiva pronomen - film: Klicka här!

👀 Verb – Futurum med ska - film: Klicka här!

👀 Verb – Futurum – film: Klicka här!

👀 Verb – Hjälpverb + infinitiv – film: Klicka här!

👀 Verb – Preteritum med tid: Klicka här!

👀 Verb – Preteritum: Vad gjorde du i helgen? Klicka här!

👀 Verb – Preteritum: Meningar i preteritum: Klicka här!

👀 Verb - Vanliga verb i presens och preteritum (nu och då): Klicka här!

👀 Adjektiv – en, ett, flera – film 1: Klicka här!

👀 Adjektiv – en, ett, flera – film 2: Klicka här!

👀 Konjunktioner (och, men, för, så) – film: Klicka här!

👀 Meningsbyggnad - ordföljd – film: Klicka här

👀 Klockan – film: Klicka här!

 

TRÄNA EXTRA

Här kan du träna läsa, höra, skriva och tala: Klicka här!

 

👀 FILMER

På torget kapitel 2 – 10

Vi ses vi hörs kap 1 – 10

Amira – en serie i 18 delar

Sveriges bästa svensk 1 (32 minuter, text)

Sveriges bästa svensk del 2 (44 minuter, text)

Det nya landet (4 delar)

Film om yrken


NYHETER

8 sidor

TV-nyheter på lätt svenska

Radio-nyheter på lätt svenska

 

VÄDER

Väderkanalen TV4

Solens upp- och nedgång

 

🌹🌷🌹🌷🌹🌷




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar